Ademtechnieken om uw training te verbeteren

Ademen is makkelijk.

Omdat we het doen vanaf het moment dat we geboren zijn, pauzeren we amper om erover na te denken, maar dat betekent niet dat er geen goede manier is om het te doen.

Het ademhalingsritme dat we vaststellen wanneer we trainen, bepaalt de efficiëntie van de beweging van ons lichaam, wat op zijn beurt de kwaliteit van onze atletische prestaties bepaalt. De reden dat er zoveel discussie is over ademen is omdat we op een aantal manieren kunnen ademen.

Overdag wanneer we inactief zijn, lijken de meesten van ons oppervlakkig te ademen.

Tijdens het sporten is inademen op een afgemeten, diepe manier door de neus en uitademen door de mond de beste manier om te ademen. Naarmate de moeilijkheid van de oefeningen die we uitvoeren toeneemt en de belasting van onze spieren toeneemt met vermoeidheid, hebben we steeds meer zuurstof nodig. Onze ademhaling wordt nog dieper en zelfs sneller. Uiteindelijk bepaalt het hoeveel calorieën we verbranden en hoe efficiënt onze spieren werken.

Adem en val af

Omdat ademen onze stofwisseling activeert, kan het gelijkmatig en diep ademen gedurende de dag ons dagelijkse calorieverbruik verhogen,

soms met wel 600 extra calorieën per dag. Vanuit biomechanisch oogpunt trekt diepe ademhaling ook meer spieren in het middenrif aan en helpt het het bovenste deel van het lichaam in een veel grotere mate te bewegen.

Experts van het American Exercise Physiology Institute schatten dat mensen die diep ademen ongeveer 20% meer calorieën verbranden dan degenen onder ons die oppervlakkig ademen.

Dus in plaats van 500 calorieën per dag te ademen, kunnen we tot 1100 calorieën verbranden. Dat betekent dat we extra calorieën verbranden zonder het niveau van onze fysieke activiteit te hoeven verhogen.

Diep ademhalen helpt ook bij het verlichten van stress, het zorgt voor zuurstof in de bloedbaan, wat betekent dat het helpt voor mentale helderheid omdat de hersenen altijd voldoende hoeveelheden zuurstof hebben en het de longen conditioneert om vollediger uit te zetten, wat de aërobe prestaties verbetert wanneer we eigenlijk High Intensity Interval moeten doen Training (HIIT) of hardlopen.

More Stories
Hoe u uw eigen krullend haar op de juiste manier kunt knippen terwijl u thuis bent