Pijn na de training en hoe ermee om te gaan

Pijn die door het lichaam wordt ervaren, is altijd een signaal. Toch is er nog nooit zoveel discussie en verwarring geweest over wat het pijnsignaal precies betekent dan als het gaat om de ervaring van Delayed Onset Muscle Soreness (kortweg DOMS).

Wat veroorzaakt DOMS?

Onderzoek naar spierweefsel bij ongetrainde vrijwilligers die weerstandsoefeningen deden met excentrische bewegingen, toonden aan dat er zichtbare spierbeschadiging is. De microtranen die tijdens een dergelijke oefening in de spiervezel optreden, veroorzaken een reeks gebeurtenissen, waaronder tijdelijke ontsteking van het spierweefsel en een sensibilisatie van zenuwuiteinden. Dit alles maakt deel uit van de aanpassingsreactie van het lichaam die de spieren helpt te veranderen en de kracht te vergroten en, hypothetisch tenminste, ook DOMS veroorzaakt.

Welke invloed heeft DOMS op ons?

Pijn is moeilijk te negeren. DOMS werkt op verschillende niveaus. Ten eerste, psychologisch, afhankelijk van de intensiteit van de pijn die wordt gevoeld, heeft het de neiging mensen uit beweging te halen. Als je ziet hoe het nieuwkomers beïnvloedt om meer te oefenen dan getrainde mensen, is het vaak verantwoordelijk voor beginners die stoppen met trainingsprogramma’s die acute DOMS hebben veroorzaakt.

Kunnen we DOMS voorkomen?

Omdat het melden van het pijnsignaal in directe reactie is op de aanwezigheid van een soort stimulus, is het volledig onmogelijk om DOMS te voorkomen. Er zijn echter enkele dingen die kunnen worden gedaan om de pijn te verzachten. Voordat we ze bekijken, is het de moeite waard om enkele mythen over DOMS-preventie te doorbreken.

IJskoude baden

Hete baden (thermotherapie)

Goed opwarmen

Aspirine

Wat werkt

Koffie.

Cafeïne werkt blijkbaar om de pijn na de training te verminderen en in sommige gevallen volledig te verlichten.

Taurine.

Als je ziet hoe DOMS lijkt te worden geproduceerd door een combinatie van ontsteking van de spieren en oxidatieve stress, is de beste manier om de effecten te verminderen het aanvallen van een van beide of beide.

Visolie.

Omega-3-vetzuren in visolie zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Bessen.

Welnu, het lijkt erop dat de antioxiderende eigenschappen van bessen enigszins bijdragen tot het aanpakken van het oxiderende aspect van de DOMS-producerende aandoening en ze helpen sommige van de ergste excessen te verlichten.

More Stories
Hoe u thuis uw eigen grote karbonade kunt doen