Gids voor meditatie

Wat als er een mentale oefening zou zijn die je hersengrootte zou vergroten,

je denken efficiënter zou maken, je angstniveaus zou verminderen, je productiviteit zou verhogen en je lichaam zou helpen jonger, langer te blijven? Met dit soort claims, als dit een product was, zouden we het allemaal kopen, maar omdat het een activiteit is, zijn er niet zoveel mensen die het willen proberen.

Meditatie is niet nieuw, maar we beginnen nieuwe wetenschappelijke technieken te gebruiken, zoals functionele magnetische resonantiebeeldvorming (kortweg fMRI) om ons te helpen diep in de hersenen te kijken terwijl het mediteert, en wat we zien is eigenlijk best verbazingwekkend.

De geest behandelt gedachten en concepten die hij visualiseert als echt. Dientengevolge beïnvloedt het bereiken van een staat van innerlijke kalmte door een beetje concentratie en enige gecontroleerde ademhaling het immuunsysteem en de genen die een impact hebben op zowel de kwaliteit van leven waarvan we kunnen genieten als hoe lang we daadwerkelijk leven.

De reden waarom de hersenen zulke ongelooflijke verbeteringen in aandacht, productiviteit, geheugen en algehele prestaties kunnen bereiken, ligt in de manier waarop informatie erdoorheen stroomt. De neuronen van de hersenen vuren blijkbaar constant, maar veel van dat vuren is willekeurig geluid. Door een signaal in ons hoofd te sturen dat van “A” naar “B” moet gaan, creëren we ook veel nutteloze, willekeurige ruis.

Twee manieren om te mediteren

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoef je niet in de lotushouding onder een boom te zitten om te mediteren. Je zou in je favoriete bank of fauteuil kunnen zitten, of waar je maar wilt. U hoeft ook geen uren en uren door te brengen. In feite is het vrijwel zeker dat je in het begin moeilijk onder druk zal worden gezet om zelfs 10 minuten te mediteren.

Als je er klaar voor bent om het te proberen, moet je nu weten hoe. Er zijn twee basismeditatietechnieken. De ene vereist dat je je op niets concentreert (wat echt moeilijk is om te doen), je geest leegmaakt van alle afleidingen en je gedachten toelaat, onbedoeld. Het staat in de volksmond bekend als de no-mind-techniek. De andere vraagt ​​je om je te concentreren op een bepaalde gedachte met uitsluiting van alle andere. Dit staat ook bekend als aandachtige meditatie of gerichte aandacht.

Bij beide vormen van meditatie moet je je concentreren op je ademhaling. Door je bewust te worden van hoe je longen werken en hoe elke ademhaling je lichaam binnenkomt, het ritme ervan en de sensatie die het veroorzaakt, begin je een denkproces te zien dat je kunt beheersen. maar dat is slechts de mentale steiger die nodig is om de veel meer gefocuste mentale praktijk van het denken aan niets op te bouwen (als je ervoor kiest om de lege geest van meditatie te gebruiken) of aan iets te denken.

Om je te helpen bij je taak is het belangrijk om een ​​paar voorbereidingen te treffen:

Draag comfortabele kleding

Ga ergens zitten waar het stil is

Ga ergens zitten waar u zich comfortabel voelt

Zorg ervoor dat de omgeving niet te koud of te warm is

Geef jezelf een timer (stopwatch, telefoon-app of wekker)

Maak je geen zorgen over de tijd

Op het moment dat iemand je vertelt je geest te zuiveren, wordt het bijna onmogelijk om te gehoorzamen.

Gedachten razen in hun tientallen en honderden, soms soms, door de geest. De truc hier is om je niet te verzetten. Laat de gedachten stromen en gooi ze weg. Richt je in plaats daarvan op je ademhaling. Zonder je geest te dwingen, laat het je ademhaling in en uit het middelpunt houden. Als gedachten komen, zullen ze meestal ook verdwijnen, totdat alles wat je in je hoofd hebt een gevoel van duisternis en vrede is. Dit is de fase zonder gedachten. Je bent je licht van alles bewust, maar omdat niets in het bijzonder je aandacht buiten je ademhaling houdt, ben je je ook van niets bewust.

De hersenen zijn een wild, ongedisciplineerd instrument en zullen je proberen af ​​te leiden. Het is belangrijk om de gedachten die naar boven komen te erkennen en ze vervolgens weg te gooien, waarbij je terugkeert naar de gedachte waarop je focust, met uitsluiting van al het andere.

Het maakt echt niet uit welke vorm van meditatie je kiest. Ofwel is het prima.

Hier is een lijst met enkele van de resultaten die u kunt verwachten:

Verbeterd geheugen

Een gevoel van rust

Een gevoel van stille energie, alsof je hersenen opnieuw zijn opgestart

Verbeterde productiviteit en het vermogen om prioriteiten te stellen

Een verbeterd alertheid

Een algemeen gevoel van welzijn dat ook uw gezondheid positief zal beïnvloeden

Verminderde stressniveaus

More Stories
Sporten als je ziek bent